Pijn bij wandelen, wat kan ik er tegen doen?

Wandelen is erg gezond, bewegen is goed voor het hart, de bloedvaten, botten en spieren. Daarnaast is wandelen een goede manier om in beweging te blijven, zonder de gewrichten over te belasten. Ten opzichte van veel sporten is wandelen veiliger voor de gewrichten omdat de bewegingen beheerst zijn waardoor de kans op een verstuiking kleiner is. Wandelen wordt hierdoor vaak aangeraden voor ouderen en mensen die revalideren na een blessure. Ondanks dat wandelen heel gezond is, kunt een een blessure krijgen, deze kans neemt toe naar mate u langer achter elkaar wandelt. Bewegen is echter erg belangrijk en daarom wilt u zo snel mogelijk van uw pijn af.

Waardoor is mijn blessure ontstaan?

Uw blessure kan door meerdere redenen zijn ontstaan, hieronder worden een aantal mogelijke oorzaken genoemd?:

  • Een geforceerde beweging (bijvoorbeeld een verstuiking)
  • Overbelasting
  • Onvoldoende demping
  • Overgewicht
  • Onjuiste wandeltechniek
  • Een (chronische) aandoening

Uiteraard kunnen deze factoren elkaar versterken, als u bijvoorbeeld overgewicht heeft dan kan onjuiste demping uw gewrichtsklacht verergeren.

Hoe kan ik de pijn verlichten?

Er zijn veel medicijnen, hulpmiddelen en oefeningen die er voor kunnen zorgen dat het pijn tijdens het wandelen wordt verlicht. Welk middel of oefening het beste bij uw klacht past, hangt af van uw situatie. Er zijn ook een aantal tips die u zelf kunt proberen, de website allesoversport.nl heeft deze stuk voor stuk uitgewerkt.

Wilt u weten of een inlegzool de pijn kan verlichten? Lees dan dit artikel.

Wilt u weten of een brace de pijn kan verlichten? Lees dan een de onderstaande artikelen.