Een brace bij RSI klachten

We zitten met zijn allen steeds meer achter de computer op ons werk. Daardoor is het ook niet gek dat jaarlijks twee miljoen mensen RSI gerelateerde klachten ervaart. Soms zijn het heel onschuldige klachten die met een paar dagen rust weer over gaan. Maar er zijn ook extreme gevallen waarbij iemand de handkracht een paar maanden verliest.

Uiteraard wil je zo snel mogelijk van jouw RSI klachten af. Voordat we bespreken hoe je van deze klachten af komt, zullen wij eerst uitleggen wat RSI precies is en waarom deze term steeds minder wordt gebruikt in de medische wereld. Verder zullen wij uitleggen hoe een brace jouw klachten kan verminderen en hoe je de juist brace kiest.

Samenvatting

RSI klachten ontstaan door herhaaldelijke overbelasting, zoals computer werk of werk in een fabriek. Een brace kan deze klachten verlichten door de pijnlijke bewegingen te beperken waardoor het gewricht in alle rust kan genezen. Daarnaast kan een brace er ook voor zorgen dat je het gewricht in een natuurlijke houding houd.

RSI in het kort

RSI staat voor ‘Repetitive Strain Injury’, vertaald betekent dit: ‘herhaaldelijke overbelastings letsel’. RSI ontstaat dus doordat een bepaalde beweging keer op keer wordt uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan computer werk, maar ook werk in een fabriek kan leiden tot RSI klachten. RSI klachten komen voornamelijk voor in de handen, elleboog, schouders en nek.

Er is veel kritiek op de naam RSI. Het eerste kritiek punt is dat ’Injury’ (letsel) net laat lijken alsof iets beschadigd is. Dit hoeft echter niet het geval te zijn, het kan zijn dat de spieren slechts overbelast zijn en daardoor niet meer goed functioneren. In veel gevallen is er geen sprake van echt letsel, maar heeft het gewricht tijd nodig om te herstellen van overbelasting.

Daarnaast wordt RSI ook vaak gebruikt voor houding gerelateerde klachten. In deze gevallen is er geen sprake van herhaaldelijke overbelasting. In deze gevallen is het probleem juist dat er niet voldoende wordt bewogen.

RSI is daardoor een containerbegrip geworden, waar allerlei klachten onder zijn komen te vallen. In de medische wereld wordt daarom vaak gesproken over ‘Work Related Musculo Skeletal Disorder’ (WMRSD). Hierbij gaat het om klachten die ontstaan tijdens het werken.

Wat is KANS?

Een andere term die tegenwoordig gebruikt wordt is de term ‘KANS’. In oktober 2015 besloot een groep deskundigen niet meer het woord RSI te gebruiken. KANS staat voor;  Klachten aan de Armen, Nek en/of Schouders. Dit is een vertaling van het Engelse CANS-model wat staat voor ‘Complaints of the Arm, Neck or Shoulder’.

In wezen is KANS dus de nieuwe naam voor RSI, al wordt die nauwelijks door consumenten gebruikt. Aangezien RSI voor veel mensen veel herkenbaarder is dan KANS, zullen wij het woord RSI blijven gebruiken in dit artikel.

Wat valt onder RSI?

RSI is zoals eerder besproken een verzamelnaam voor klachten aan de armen, nek en schouders. Het gaat hierbij allemaal om klachten die niet ontstaan zijn door een ongeluk of door een ziekte (zoals reuma en artrose).

RSI klachten zijn opgesplitst in specifieke en aspecifieke klachten. In totaal zijn er 23 specifieke RSI klachten. Enkele specifieke klachten zijn:

Aspecifieke klachten zijn klachten die niet duidelijk in een van de 23 categorieën vallen.

Hoe je van RSI klachten af komt

Uiteraard wil je zo snel mogelijk van je RSI klachten af. Aangezien RSI ontstaat door veelvuldig dezelfde beweging te maken, moet je goed naar je dagelijkse activiteiten kijken. Daarnaast kan je er ook veel baat bij hebben om te kijken of je de juist houding aan neemt.

Geef het gewricht rust

Als je vermoed dat je klacht is ontstaan door overbelasting dan moet je allereerst het gewricht rust geven. Heb je bijvoorbeeld last na een lange dag typen achter de computer, dan zal je een tijdje minder of niet moeten typen. Het gewricht heeft rust nodig om te herstellen en dat lukt niet als je het gewricht blijft belasten.

In sommige ernstige gevallen kan je het gewricht een tijdje helemaal niet gebruiken. Maar in de meeste gevallen is het gewricht meer rust geven voldoende. Dit kun je het beste overleggen met jouw arts of fysiotherapeut.

Neem voldoende pauzes

Mochten de RSI klachten relatief licht zijn, dan kan het soms voldoende zijn om vaker pauze te nemen. Je lichaam geeft in dit geval aan dat je het gewricht te veel belast. Door meer pauzes te nemen kan je ergere klachten voorkomen.

Zorg dat je een natuurlijke houding aan neemt

Ons lichaam functioneert het beste in de natuurlijke houding. Dit is de houding die je lichaam aanneemt als je rechtop staat, met je armen naar beneden. Deze houding is het beste voor onze gewrichten en belast het lichaam het minst. Dit wordt ook wel de neutrale houding genoemd.

Een goed voorbeeld hiervan is een muisarm. Een muis dwingt je om een onnatuurlijke houding aan te nemen. Om de muis te bedienen moet je namelijk je hand een kwartslag draaien. Voor een korte tijd is dat voor veel mensen geen probleem. Voor mensen die dit de hele dag doen, kan dat echter veel pijn gaan doen. Daarom hebben ergonomische muizen een schuine kant. Hierdoor houd je de hand in een natuurlijkere houding.

Dit is voor veel mensen bij een muisarm erg herkenbaar, maar ook bij andere gewrichten kunnen klachten ontstaan door een onnatuurlijke houding. Kleine aanpassingen in je werkomgeving kunnen dan enorme verschillen maken.

Hoe een brace RSI klachten kan verlichten

Bij veel RSI klachten wordt een brace ingezet. Voornamelijk omdat het een laagdrempelig hulpmiddel is, die je door een pijnlijk punt kan krijgen. Een brace wordt meestal ingezet om het lichaam rust te geven of om de houding van het gewricht te corrigeren.

De pijnlijke beweging beperken

Voor RSI klachten in de pols (bijvoorbeeld bij Carpaal Tunnel Syndroom) wordt vaak een brace ingezet om de klacht rust te geven. Aangezien we de hele dag onze pols gebruiken, kan het gewricht niet goed tot rust komen in het dagelijks leven. Daarom zet de brace de pols als het ware vast. Dit type brace wordt een rigide of immobilisatie brace genoemd.

Door de brace kan je geen pijnlijke bewegingen meer maken en kan het gewricht tot rust komen en daardoor genezen. In sommige gevallen hoeft de beweging in slechts een richting beperkt te worden. Dan wordt vaak een semi-rigide brace ingezet.

Klik hier voor meer informatie over de verschillende soorten braces.

Lees hier Krista’s ervaring met een rigide polsbrace bij een overbelaste pols.

Houding corrigeren

Iedereen weet dat je het beste rechtop kunt lopen. Als je krom loopt zitten je ruggenwervels in een verkeerde houding wat op lange termijn veel pijn kan doen. Hiervoor dragen sommige mensen een schouderbrace die de schouders naar achteren trekt. Hierdoor wordt je houding gecorrigeerd. Deze braces worden daarom vaak houding corrigerende braces genoemd.

Bij sommige braces, zoals de schouderbrace die we hierboven besproken, wordt je lichaam in de juiste houding gedwongen. Maar er zijn ook braces met flexibele baleinen waarbij het nog steeds mogelijk is om een andere houding aan te nemen. De flexibele baleinen stimuleren je gewricht echter om de juiste houding aan te nemen. Als je de spieren ontspant dan zullen de baleinen je gewricht naar de juiste houding begeleiden.

In veel gevallen neem je een verkeerde houding aan zonder dat je het doorhebt. Denk bijvoorbeeld aan onderuit zakken in een stoel, waardoor je met een bolle rug zit. De flexibele baleinen kunnen ook dienen als een houdingsreminder. Als je een verkeerde houding aanneemt dan zal je tegendruk voelen van de brace. Hierdoor wordt je herinnerd dat je een verkeerde houding aanneemt, zodat je het kan veranderen.

Klik hier om meer te lezen over de verschillende onderdelen in een brace, zoals baleinen.

Hoe je de juiste brace kiest

Braces worden voor veel verschillende klachten ingezet, van chronische klachten tot lichte sportblessures. Omdat braces voor zoveel verschillende klachten worden ingezet is het erg lastig om hier een goede keuze in te maken. Het is echter wel belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Als je een verkeerde brace kiest, dan zal deze niet werken of zelfs averechts werken.

Om deze keuze te versimpelen hebben wij daarom de Bracewijzer ontwikkeld. Na het invullen van een paar korte vragen krijg je direct een advies van één tot drie braces die het beste passen bij jouw klacht. Je kan de bracewijzer invullen via de knop hieronder

Hoe je RSI klachten kan voorkomen

Als je al RSI klachten hebt gehad dan wil je uiteraard verdere klachten voorkomen. Als je situatie namelijk niet is veranderd dan is de kans groot dat de klachten weer optreden als je de brace niet meer draagt.

Wissel je werkzaamheden af

Als het mogelijk is, dan is het altijd beter om je werkzaamheden af te wisselen en regelmatig pauzes te nemen. RSI klachten ontstaan doordat je een lange tijd achter elkaar je gewricht belast of in een verkeerde houding zit. Door verschillende werkzaamheden te doen wordt je gewricht niet constant op een zelfde manier belast.

Mocht je bijvoorbeeld op kantoor zitten, dan kan het verstandig zijn om het klik en typ werk goed af te wisselen. Ook is het goed om elk uur even te staan en een stukje te lopen. In sommige gevallen kan het zelfs al helpen om voortaan zelf koffie te halen. Deze korte bewegingen kunnen een enorm verschil maken op de lange termijn.

Zorg voor een comfortabele en goede werkomgeving

Het is niet altijd mogelijk om je werk heel afwisselend te maken. Als je dan toch veel in een houding moet blijven dan is het belangrijk dat dit een comfortabele en natuurlijke houding is. Enkele aanpassingen waar je aan kan denken zijn:

  • Comfortabele bureaustoel.
  • Zit-sta bureau.
  • Ergonomische muis en toetsenbord.

Lees dit artikel van de Ergonomiespecialist, voor meer tips over een comfortabele en natuurlijke werkomgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *