Artrose wat kan je er tegen doen?


Nieuw artikel beschikbaar!

Wij hebben een nieuw artikel geschreven met meer relevante informatie over dit onderwerp. Klik hier om naar het nieuwe artikel te gaan.


Auteur: Bart van Ommen - ⏱ 2 minuten

Jaarlijks hebben bijna 1,4 miljard mensen last van artrose. Artrose (Engels: osteoartritis) kan voorkomen in alle gewrichten van het lichaam. Knieartrose (ook bekend als gonartrose) komt echter het meest voor. In dit artikel leggen wij uit wat artrose is en wat je er tegen kunt doen. Voor meer specifieke informatie zie onze verdiepende artikelen:

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening waarbij het kraakbeen van de gewrichten is aangetast. Tussen de gewrichten zit kraakbeen om de botten te beschermen en bewegingen te versoepelen. Als het kraakbeen is aangetast kan er pijn en bewegingsbeperking ontstaan. Artrose kan ontstaan door ouderdom, een trauma of onjuiste belasting. Artrose is echter ook erfelijk.

Wat kan ik doen tegen artrose?

Er zijn verschillende behandelmethodes voor artrose, welke het beste past bij jouw situatie ligt aan de ernst van je klacht en activiteitenniveau.

Aanpassingen in het dagelijks leven

Als je artrose hebt dan is het verstandig om na te gaan of:

  • Je voldoende beweegt: onvoldoende beweging kan ervoor zorgen dat jouw gewrichten verstijven en je spieren verslappen, waardoor het kraakbeen wordt belast.
  • Je het gewricht overmatig belast: bij sommige sporten en werkzaamheden wordt een gewricht overmatig belast. In dit soort gevallen is het verstandig om deze overbelasting te minimaliseren.

Pijnbestrijding

In veel gevallen wordt er bij artrose pijnbestrijdende medicatie voorgeschreven zoals: paracetamol, diclofenac en ibuprofen.

Fysiotherapie en oefeningen

Bij artrose wordt altijd geadviseerd om te blijven bewegen. Veel mensen gaan logischerwijs bij pijn minder bewegen, dit komt echter het herstel niet ten goede. Het gewricht moet blijven bewegen. Het gewricht kan anders stijf worden en op de lange termijn kunnen de spieren verslappen. Door middel van fysiotherapie en oefeningen wordt het gewricht in beweging gehouden zonder het te overbelasten.

Brace

Een brace wordt vaak door zorgprofessionals ingezet tegen artrose. Een brace is namelijk een laagdrempelige manier om het gewricht te ontzien. Hierdoor kan je het gewricht wel blijven gebruiken, zonder dat het gewricht wordt overbelast. In een artrosebrace zitten vaak baleinen verwerkt om het gewricht te ontzien. Daarnaast wordt door middel van compressie de proprioceptie van het gewricht verhoogd. Klik hier voor meer informatie over de werking van een brace.

Wilt je weten welke brace het beste bij jouw klacht past? Vul dan de Bracewijzer in.

Operatie

In enkele extreme gevallen wordt het gewricht geopereerd. Hieronder worden drie veel voorkomende operaties besproken:

  • Mocht het gewricht geblokkeerd worden, kan ervoor gekozen worden om het blokkerende stuk bot te verwijderen.
  • Als het kraakbeen op een specifieke plek is aangedaan dan wordt vaak microfracture behandeling ingezet.
  • Mocht microfracture behandeling niet kunnen worden ingezet, dan is de laatste oplossing een prothese.

Bron: Prevalentie en aantal nieuwe gevallen van artrose - Volksgezondheidenzorg.info 2017

Bart van Ommen
Het kiezen van de juiste brace, passend bij jouw klacht en je situatie is geen makkelijke opgave. Daarom vinden wij het als leverancier onze taak om kennis over braces met je te delen, zodat je een overwogen keuze kan maken. De brace die bij jou past en jouw het beste ondersteunt in je activiteit.

4 Replies to “Artrose wat kan je er tegen doen?”

    1. Bart van Ommen says:

      Beste A Verstegen,

      Ik adviseer u onze bracewijzer in te vullen. Dit zal leiden naar de best passende brace voor uw situatie.

      Beantwoorden
  1. maartje says:

    Beste Bart,
    Ik heb last van mijn enkel, na fors gescheurde banden jaren (25 jaar) geleden, waarbij waarschijnlijk ook achteraf sprake van een breukje was. De laatste weken heb ik in de nacht spontaan pijn. Tijdens hardlopen ook, maar dan mild en ik kan ermee blijven lopen. In de nacht draag ik nu ook mijn oude push brace, en dat helpt tegen de pijn. Ik heb hyperlakse enkels (en meer gewrichten overigens), dus de brace helpt tegen het overstrekken door druk van het dekbed of in buikligging. Omdat mijn huidige brace oud is, en een heel uitgebreid geval bedoeld om mee te sporten, zoek ik nu iets wat meer geschikt is om ’s nachts te dragen. De bedoeling is dus dat mijn enkel wat meer in flexie blijft, in plaats van overstrekt tijdens liggen. Welke van de races die jullie hebben kan ik het beste kiezen? Met de racewijzer kom ik er niet goed uit.
    Alvast dank voor je antwoord, Maartje

    Beantwoorden
    1. Bart van Ommen says:

      Beste Maartje,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie via Bracewijzer. Goed dat je zo met ons contact zoekt. We helpen je graag aan informatie, zodat jij een goede keuze kan maken.

      In je reactie zoek je specifiek een brace die je enkel tijdens de nacht ondersteund naar flexie (buigstand). Hierin heb je verschillende opties:

      1. Nachtspalk: Deze immobiliseerd je in flexie (dus rigide materialen) -> Deze zet dus de enkel vast in 90 graden (ik weet niet of dat wenselijk is in jouw situatie.
      Nachtspalk (voorzijde)
      Nachtspalk (achterzijde)
      2. Een stabiliserende enkelbrace met banden. Deze banden zorgen voor een actieve ondersteuning van de eversie van de enkel (voorkomen van zwikken), dit zorgt ook voor een actieve ondersteuning naar flexie. Je wordt dus niet geïmmobiliseerd, maar deze brace stabiliseert en ondersteunt. Net zoals je oude brace doet
      Ligastrap malleo (meer ondersteuning – duurt ook iets langer met aantrekken)
      Sport enkelbrace met banden (minder ondersteuning – snel aan te trekken)

      Het is altijd raadzaam om je situatie ook te bespreken met een zorgprofessional, zoals een fysiotherapeut of huisarts. Zo kom je vaak tot de beste oplossing. Hopelijk helpt deze informatie je verder. Succes!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *