Een enkelbrace bij blessures

Enkelblessures komen in 12% van alle sportblessures en vormen voor. Na knie- en beenblessures is een enkelblessure de meest voorkomende blessure onder sporters. Bij vrijwel alle sporten wordt de enkel intensief gebruikt. De meeste enkelblessures komen voor bij contactsporten zoals: voetbal basketbal en hockey. Bij hardlopen en andere meer continu belastende sporten, komen andere enkelklachten voor, zoals ontstekingen en overbelastingsklachten. In dit artikel leggen wij uit hoe een enkelbrace kan helpen jouw enkelblessure te genezen en te voorkomen en hoe je de juiste enkelbrace kiest.

Kort antwoord:

Een enkelbrace kan ondersteuning bieden na de blessure. Na een blessure is de enkel verzwakt en heeft daardoor extra ondersteuning nodig. Door een enkelbrace kan je sneller je activiteiten hervatten en wordt de kans op een tweede blessure verlaagd. Via onze Bracewijzer kun je zien welke brace het beste past bij jouw situatie en klacht.

De 4 fases van een blessure

In de medische wereld wordt er gesproken over 3 fases binnen een blessure: herstel (direct na de blessure, tot 10 dagen erna), hervatting (vier tot zes weken na de blessure) en preventie (nadat het gewricht genezen is). De tijdsindicatie is een schatting en kan per blessure flink verschillen. Buiten deze 3 medische fases bespreken wij ook nog wat je direct na het ongeval kan doen.

Direct na de blessure

Na de blessure is het belangrijk om direct te stoppen met de sport en de enkel niet verder te belasten. Verdere belasting van het gewricht is niet alleen pijnlijk, maar ook schadelijk voor het herstel. Daarnaast is het verstandig om de enkel te koelen met een cold pack, om eventuele zwelling tegen te gaan. Zwelling kan extra druk geven op de enkel, wat de pijnklachten verergerd. Daarnaast is het overtollige vocht in de enkel slecht voor de genezing.

Voor meer informatie over het koelen van de enkel lees dit artikel over hot/cold packs en koude en warme therapie.

De eerste dagen na de blessure

De eerste dagen na de blessure is het voornamelijk belangrijk om de enkel voldoende rust te geven. In veel gevallen is het niet nodig om de enkel volledig te immobiliseren. In sommige ernstige gevallen wordt een immobilisatiebrace zoals de Ligacast anatomic gedragen, omdat de enkel anders niet voldoende tot rust komt. De enkel moet echter nooit meer dan 10 dagen worden geïmmobiliseerd. In veel gevallen is het aan te raden om een compressiebrace zoals de Malleo action te dragen.

Zie dit artikel, voor meer informatie over de werking van een compressiebrace.

Hervatting van activiteiten

Als de enkel geen pijn meer doet of als de pijn aanzienlijk is afgenomen, kan je langzamerhand de activiteiten weer hervatten. Hierbij is het belangrijk dat je geleidelijk de enkel weer gaat bewegen, door bijvoorbeeld stukken te gaan lopen of lichte sportactiviteiten op te pakken. Als de enkel meer pijn gaat doen, dan kan je beter een stapje terug doen. Het hervatten van de activiteiten moet in principe zonder extra pijn gebeuren.

Het is verstandig om tijdens deze fase een enkelbrace te dragen. Enerzijds kan de enkelbrace extra steun geven, waardoor je sneller je sport kan hervatten. Anderzijds verlaagd de extra steun de kans dat je het gewricht overbelast. Deze braces hebben vaak elastische banden die meer steun en compressie geven dan een standaard compressiebrace. Braces die geschikt zijn om te dragen in deze fases zijn: de Ligastrap Malleo.

Na herstel

Nadat je enkel eenmaal is genezen van de blessure, is het belangrijk om een tweede blessure te voorkomen. Na een blessure kan de enkel langere tijd verzwakt blijven, in sommige gevallen blijft het de rest van je leven een zwakke plek. Dit betekent uiteraard niet dat je niet meer kan sporten en helemaal geen enkel belastende activiteiten meer kunt doen. Het is echter wel raadzaam om in dit soort gevallen extra voorzichtig te zijn en eventueel extra ondersteuning te zoeken. Een sportbrace kan hierbij helpen. Een sportbrace is speciaal gemaakt om het gewricht te ondersteunen tijdens het sporten, zonder het gewricht te veel te beperken. Daarnaast is een sportbrace gemaakt van materialen die goed tegen vocht kunnen en niet vervelend aanvoelen als ze nat worden. Een voorbeeld van een sportbrace die vaak gebruikt wordt in deze fase is de Malleo dynastab en de sportbrace met banden.

Kan tape ook helpen?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat in bepaalde situaties, tape ook ondersteuning geeft. Onderzoek heeft echter ook aangetoond dat braces meer ondersteuning bieden en leiden tot sneller herstel. Daarnaast is tape op de lange termijn duurder, omdat de tape na elk gebruik weg moet worden gegooid. Mocht je op het moment geen enkelbrace hebben, dan kun je overwegen om tijdelijk de enkel in te tapen. Voor een sneller herstel en meer steun raden wij echter aan om alsnog een enkelbrace aan te schaffen.

Zie dit artikel, voor de wetenschappelijke informatie over de onderzoeken naar het verschil tussen tape en braces.

Hoe kies ik de juiste enkelbrace?

Hierboven hebben wij al een aantal voorbeelden gegeven, welke enkelbrace past bij welke fase. Dit is echter bij lange na geen totaal overzicht van alle braces die geschikt zijn voor enkelblessures. Wij begrijpen dat het erg lastig is om een goede keuze te maken. Daarom is Bracewijzer ontwikkeld, een tool waarmee je door middel van een aantal korte vragen direct advies krijgt welke brace het beste bij jouw klacht past.

De Bracewijzer is niet bedoeld om een indicatie te stellen en is daarom geen alternatief voor een consult bij jouw huisarts, arts, fysiotherapeut en andere zorgprofessionals. Het is verstandig om jouw bewegingsklacht altijd kenbaar te maken bij een daartoe bevoegde zorgprofessional.

Onderzoek

Dit artikel is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar enkelbraces. Onze samenvatting van deze wetenschappelijke onderzoeken kun je hier lezen. Hierin lees je onder andere over de 3 medische fases tijdens een blessure en onderzoek naar het verschil tussen tape en een brace.

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *