Patellafemoraal pijnsyndroom

Gemiddeld ziet een huisarts elke maand minimaal één patiënt met patellafemoraal pijnsyndroom. Andere benamingen voor deze klacht zijn: chondropathie, anterieure kniepijn, chondromalacie van de patella en patellofemorale dysfunctie. Echter is patellafemoraal pijnsyndroom de meest gebruikte benaming die vaak wordt afgekort als PFPS. De klacht komt voornamelijk voor bij tieners en jongvolwassenen. Daarnaast komt de klacht vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In dit artikel leggen wij uit hoe patellafemoraal pijnsyndroom ontstaat, hoe het wordt behandeld en hoe een brace de klacht kan verlichten. Daarnaast kan je via onze Bracewijzer direct zien welke brace het beste bij jouw klacht past.

Kort antwoord

Patellafemoraal pijnsyndroom is een klacht aan de knieschijf die vaak wordt veroorzaakt door groei, overbelasting of onjuiste belasting. Voor een snelle genezing is het vooral belangrijk om veel rust te nemen. Daarnaast is het essentieel om een nieuwe blessure te voorkomen. Een brace kan de knieschijf ondersteunen door middel van compressie en speciale knieschijfpelottes. Dit verlicht de pijn tijdens bewegen.

Klachten patellafemoraal pijnsyndroom

Veel genoemde klachten bij patellafemoraal pijnsyndroom zijn:

  • Pijn en zwelling rond de knie
  • Pijn aan de knieschijfpees
  • Pijn tijdens het hurken en traplopen
  • Kracht zetten op de knie doet pijn, denk bijvoorbeeld aan fietsen of squats

Wat is patellafemoraal pijnsyndroom?

De naam patellafemoraal pijnsyndroom is een combinatie van de lichaamsdelen waaruit de klacht ontstaat. De knieschijf (patella) in combinatie met het bovenbeen femur zijn hier onderdeel van.

Bij beweging zorgen pezen en een speciaal gevormd gootje in het bovenbeen dat de knieschijf “spoort”. Dit gootje wordt de trochlea genoemd. Doordat de trochlea en de knieschrijf constant in wrijving met elkaar zijn, kan er irritatie bij één van de twee botdelen ontstaan. Deze pijn is dan specifiek te voelen rondom, of onder de knieschijf.

Lees hier ons verdiepende artikel over klachten aan de knie.

Hoe ontstaat patellafemoraal pijnsyndroom?

De klachten van patellafemoraal pijnsyndroom ontstaan veelal geleidelijk, maar soms ook na een blessure. Als de klacht langzamerhand is ontstaan is niet altijd te achterhalen wat de oorzaak is, er zijn echter wel enkele mogelijke oorzaken bekend zoals:

  • Overbelasting
  • Groei
  • Overgewicht
  • Een knieblessure
  • Verminderde spierkracht
  • Een spierafwijking
  • Afwijkende stand van de benen (bijvoorbeeld X of O-benen)
  • Problemen in de voeten
  • Verkeerd schoeisel

Daarnaast komt patellamoraal pijnsyndroom vaak voor bij sporten zoals: hardlopen, voetbal, handbal, volleybal, korfbal en basketbal. Dat komt doordat de knieschijf tijdens deze sporten veel wordt belast.

Wat kan je doen tegen patellamoraal pijnsyndroom?

Zoals je hierboven hebt gelezen is patellamoraal pijnsyndroom een klacht die ontstaat door iritatie tussen het bovenbeen en de patella. Rust is daarom het eerste advies, zodat de irritatie die ontstaan is kan herstellen. Op korte termijn kan je de pijn verlichten door de knie te koelen met een coldpack. Daarnaast is het aan te raden om het gewricht beheerst in beweging te houden. Volledige immobilisatie is meestal niet goed voor het herstel, omdat de spieren kunnen verslappen. Fysiotherapeutische oefeningen zijn een goede manier om het gewricht te blijven bewegen zonder het te overbelasten. Fysiotherapeuten adviseren daarom vaak oefeningen om de bovenbeenspier te trainen, zodat deze het gewricht beter kan ondersteunen. Daarnaast raden fysiotherapeuten vaak kniebraces aan, om de knieschijf te ondersteunen en te ontlasten bij activiteiten. De brace moet dan voornamelijk worden gedragen bij activiteiten waar de kans op een blessure of pijn verhoogt is, bijvoorbeeld bij sporten of lopen.

Lees dit artikel voor meer informatie over het gebruik van een cold pack.

Kniebraces voor patellafemoraal pijnsyndroom

Kniebraces die geschikt zijn om patellafemoraal pijnsyndroom te ondersteunen, immobiliseren de knie niet, maar ondersteunen de knieschijf doormiddel van pelottes en compressie. Enerzijds kan de brace het gewricht corrigeren waardoor een onjuiste stand voorkomen wordt. Anderzijds zorgt de brace ervoor dat een blessure voorkomen wordt door verhoogde proprioceptie. Daarom is het erg verstandig om een brace te dragen tijdens sportactiviteiten, om pijn te verlichten en zodoende beter en sneller te kunnen herstellen. Zelfs als de pijnklachten zijn afgenomen is het verstandig om de brace nog een tijdje te dragen ter preventie.

Lees dit artikel voor meer informatie over compressiebraces en proprioceptie.

Kan ik ook tape gebruiken?

Een vraag die vaak wordt gesteld aan fysiotherapeuten is of tape ook gebruikt kan worden in plaats van een brace. Veel fanatieke sporters hebben al een rol sporttape in hun sporttas zitten, maar uiteraard hebben maar weinig mensen voor alle gewrichten een brace bij zich. In principe biedt tape ook ondersteuning, heeft onderzoek aangetoond. Onderzoek heeft echter ook aangetoond dat een brace effectiever het gewricht ondersteunt, waardoor je sneller herstelt. Daarnaast is tape tijdrovend en op de lange termijn duurder, omdat het na gebruik weggegooid moet worden.

Zie dit artikel, voor de wetenschappelijke informatie over de onderzoeken naar het verschil tussen tape en braces.

Hoe voorkom je patellamoraal pijnsyndroom?

Als je eenmaal patellamoraal pijnsyndroom hebt gehad wil je graag dat je niet opnieuw last krijgt van de klacht. Daarom zijn hier enkele tips waarmee je de kans op patellamoraal pijnsyndroom verkleint:

  • Bouw je training rustig op: Wees er ook van bewust dat je na je vakantie een aantal weken nodig hebt om weer op kracht te komen voordat je de knie weer volledig belast.
  • Train je bovenbeenspieren: Sterke bovenbeenspieren zorgen namelijk voor meer controle tijdens sportactiviteiten.
  • Zorg voor een juiste looptechniek: Een goede looptechniek zorgt ervoor dat je knie niet onnodig wordt belast door schokken.
  • Zorg voor dempende zolen/schoeisel: Dempend schoeisel is erg belangrijk, omdat deze schokken tijdens het lopen/rennen opvangt. Overweeg eventueel een extra dempende zool te kopen zoals de Pedipro.

Welke kniebrace is geschikt voor de klacht?

Binnen ons assortiment zijn 4 verschillende braces geschikt voor patellafemoraal pijnsyndroom namelijk:

Als consument is het erg lastig om een keuze te maken uit deze braces omdat je alle specifieke eigenschappen van de braces met elkaar moet afwegen. Om je hier bij te helpen hebben wij de Bracewijzer ontwikkeld. Aan de hand van een paar korte vragen krijg je direct advies welke brace het beste bij jouw specifieke klacht en activiteitsniveau past. De Bracewijzer is niet bedoeld om een indicatie te stellen en is daarom geen alternatief voor een consult bij jouw huisarts, arts, fysiotherapeut en andere zorgprofessionals. Het is verstandig om jouw bewegingsklacht altijd kenbaar te maken bij een daartoe bevoegde zorgprofessional.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *